امروزه ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی مختلفی در دنیا هستند که هر کدام برای اینکه نشان دهند منحصر به فرد تر و محبوب تر هستند، تلاش می کنند و هر ایرلاین برای این موضوع استراتژی خاصی را در پیش می گیرد. برخی ایرلاین ها روی لوگو و نشانه ها بیشتر کار می کنند، عده ای با اسپانسر شدن و تبلیغات سعی در بهتر دیده شدن دارند و دسته ای نیز روی خدمات به مشتری و ارائه جدیدترین هواپیما ها تمرکز کرده اند؛ ولی باید بدانید که مهم ترین وجه هر ایرلاین مهمانداران و خدمه آن هستند که همه شرکت های هواپیمایی روی آن حساسیت های ویژه ای دارند.
افرادی که به عنوان آیینه هر هواپیما در تمام طول سفر همراهتان هستند و با رفتار، ظاهر و حرفه ای بودن خود تصویری حرفه ای از یک ایرلاین در ذهن مسافر ایجاد می کنند. تجربه ای که در هر پرواز کسب می کنید درست از اولین لبخند مهماندار برای ورود و خوش آمد گویی به هواپیما به شما میزند، شروع می شود و با ارزیابی همه رفتار ها و خدماتی که در یک پرواز دریافت می کنید، می توانید اظهار نظر کنید که این ایرلاین خدمات خوبی به شما ارائه داده یا خیر.
در ادامه این مقاله با مجله ایرپلن تیکت می توانید اطلاعات مفیدی در مورد وظایف و ویژگی های یک مهماندار به دست آورید.
مهماندار هواپیما کیست!
درست صد ها مایل بالا تر از سطح زمین افرادی در هواپیما حضور دارند که وظیفه شان محافظت از شما و خدمت رسانی در طول پرواز است. ایجاد فضایی مثبت در هواپیما و کمک به حفظ خونسردی و آرامش مسافران در شرایط بحرانی و پذیرایی از مسافران در طول پرواز از مهم ترن وظایف آن ها محسوب می شود. همه این افراد طی دوره هایی یاد گرفته اند با مسافران چگونه برخورد کنند و چطور در سخت ترین شرایط با رام نشان دادن خود سعی در کمک کردن به سایر افراد کنند. در واقع هر ایرلاینی قوانین و مقررات مشخصی دارد و آموزش این قوانین و گذراندن دوره ها از مهم ترین لازمه های مهماندار شدن محسوب می شود.
یک مهماندار باید چه ویژگی هایی داشته باشد!
مهماندار شدن شاید به آن سادگی هایی که تصور می کنید نباشد و برای رسیدن به این درجه باید دوره ها و مقدمات پیچیده ای را پشت سر بگذارید که در ایرلاین ها و شرکت های مختلف متفاوت است. همه چیز به یادگیری سرویس دهی و رفتار با مسافر خلاصه نمی شود و این تازه اول کار است! در ادامه با ایرپلین تیکت همراه باشید تا با ویژگی های این افراد بیشتر آشنا شوید.
ظاهر یکی از فاکتور های مهم در مهمانداری!
مهماندار ها قرار است نماینده های یک ایرلاین در هواپیما باشند پس اکثر ایرلاین ها برای انتخاب مهمانداران خود وسواس زیادی نیز به خرج می دهند. مرتب حاضر شدن در هواپیما، پوشیدن لباس فرم و آراسته بودن در حین پرواز از ضروریات مهمانداری محسوب می شود. به علاوه باید بدانید که شاخص توده بدنی نیز یک فاکتور مهم در انتخاب این افراد به عنوان مهماندار محسوب می شود. اکثر ایرلاین ها افرادی با معیار ها و BMI مشخص را برای این شغل پذیرش می کنند و معتقدند که ظاهر و قد و وزن همه مهمانداران تقریبا باید مشابه هم و در یک محدوده باشد. به علاوه باید بدانید که در اکثر ایرلاین ها اگر یک مهماندار یک باره به میزان زیادی اضافه وزن پیدا کند ایرلاین یک ماه به اون فرصت می دهد تا به شرایط عادی خود بازگردد!
قوانینی که برخی ایرلاین ها در مورد ظاهر مهمانداران دارند!
بهتر است بدانید که اکثر ایرلاین ها به مهمانداران خود اجازه نمی دهند که تاتو یا خالکوبی قابل مشاهده ای داشته باشند. حتی ایرلاین هایی مثل بریتیش ایرویز، امارات و اتحاد تاکید زیادی بر روی دیده نشدن خالکوبی ها دارند و حتی این ایرلاین ها به مهمانداران خود اجازه پوشاندن خالکوبی با انواع کرم را نمی دهند و استفاده از جواهرات و لباس اضافی به جز لباس فرم نیز مجاز نیست.
دندان هایی سفید برای لبخندی زیباتر!
از آنجایی که لبخند زدن به مسافران از اصول اولیه یک مهماندار محسوب می شود. همه مهمانداران باید دندان هایی سفید و سالم داشته باشند و در اکثر ایرلاین ها داشتن چنین شرایطی نیز از ملزومات مهماندار شدن محسوب می شود.
معمولا سن تنها یک عدد است!
برای مهماندار های اکثر ایرلاین ها سن اهمیت زیادی ندارد و فاکتور هایی مثل توانایی و قابلیت هایی که یک فرد دارد اهمیت بیشتری دارد. البته قوانین سن و ظاهری هر ایرلاین با دیگری به نسبت متفاوت است و این موضوع ممکن است برای برخی از خطوط هوایی جز اولویت ها محسوب شود.
مهماندار هر ایرلاین ظاهری مشخص دارد!
باید بدانید که علاوه بر اینکه ایرلاین ها فاکتور های مشخص ظاهری برای انتخاب مهمانداران خود دارد همه آن ها نیز از لباس های فرم و مشخصی هم استفاده می کنند. مثلا اکثر مردم دنیا می دادند اگر مهمانداری کلاه قرمز با شال ابریشمی سفید پوشیده باشد یکی از خدمه پرواز ایرلاین امارات محسوب می شود. ایرلاین امارات که به عنوان خطوط هوایی موفق و برگزیده ای در دنیا شناخته می شود معتقد است که مهمانداران یکی از مهم ترین بخش های هر ایرلاین هستند و چون این افراد به طور مستقیم با مسافران سرو کار دارند می توانند به بهبود روابط ایرلاین با مسافران تاثیر بگذارند. بنابراین مهماندار ها نه تنها باید به خوبی آموزش دیده باشند بلکه ظاهر آن ها هم می تواند بسیار موثر واقع شود.
مهم ترین مهارت هایی یک مهماندار!
- مهارت های ارتباطی
- خدمات ویژه مشتری
- حفظ اعتماد به نقس در برخورد با طیف وسیعی از مسافران
- توانایی برخورد با شرایط دشوار و حفظ آرامش در شرایط اضطراری
- انعطاف پذیری در ساعت های مختلف کاری در هر زمان از سال
- مهارت های حسابداری برای مدیریت نقدی و ارز های خارجی
- توانایی آرام سازی سریع و ایجاد حس اعتماد
- توانایی انجام کار در کمترین زمان با بهترین کیفیت
- توانایی کار در فضایی محدود
آموزش های اولیه برای تازه واردان به چه صورت است!
باید بدانید که هر ایرلاین از ۴ تا ۷ هفته برای این افراد زمان صرف می کند. تمرکز اصلی آموزش های اختصاصی به مهمانداران در مورد مسائل ایمنی هواپیماست و اینکه فرد با روش های برخورد با شرایط اضطراری و استفاده از کمک های اولیه آشنا باشد. به علاوه این افراد باید از آگاهی فرهنگی، روش های تبدیل ارز، آداب و رسوم مهاجرت و ویزا، تهیه انواع غذا و خدمات، مراقبت از مشتری، روابط با مشتری، نظافت هواپیما، رسیدگی و نظافت شخصی برخوردار باشند. بعد از سپری شدن دوره های ابتدایی ۳ تا ۶ ماه نیز دوره های آزمایشی صورت می گیرد و در این دوره کلیه عملکرد های این افراد توسط مربیان نظارت می شود و بعد از آن این افراد عضو کارکنان خدمه پرواز آن ایرلاین می شوند. کار این افراد در ابتدا با پرواز های کوتاه مدت و داخل شروع می شود و پس از آن پرواز های طولانی و بین المللی نیز به آن افزوده می شود.
یک مهماندار چه وظایفی دارد!
وظیفه هر مهماندار با توجه به ایرلاینی که در آن کار می کند و همچنین مدت زمان پرواز و نوع کلاس پروازی هواپیما متفاوت است. اما ایرپلین تیکت به شما می گوید که وظایف اصلی یک مهماندار دقیقا چیست.
همه مهماندار ها باید در جلسه قبل از پرواز حضور پیدا کنند و موقعیت کاری خود را برای پروازی که در پیش دارند، مشخص کنند. جزئیات پرواز، برنامه های پیش رو، تعداد نوزادان و تعداد افراد با شرایط خاص مثل افراد دیابتی و مسافرانی که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، مشخص می شود. هواپیما برای پرواز بعدی آماده می شود و همه تجهیزات ایمنی و امنیتی بررسی می گردد. غذا ها قبل از پرواز آماده می شوند و همه کمربند های ایمنی هواپیما به نوبت چک می شود و غرفه ها و جیب های صندلی هواپیما قبل از ورود مسافران بررسی می شود. در طول پرواز نیز عده ای برای خوش آمد گویی و جمعی از خدمه هم برای راهنمایی مسافران در اطراف هواپیما می ایستند. در طول پرواز هم با رسیدگی و پذیرایی از مسافران و پاسخ دادن به سوالات آن ها همه امور مربوط به مسافران را طی پرواز مدیریت می کنند.
کار مهمانداران تنها پذیرایی از شما نیست!
تصور رایج و اشتباهی بین خیلی از مردم وجود دارد که مهم ترین وظیفه خدمه پرواز پذیرایی از شماست ولی باید بدانید که مهم ترین کاری که مهماندار هواپیما باید انجام دهد حفظ امنیت مسافران در زمان پرواز است. شاید نیاز به این همه فرد تنها برای گرسنه نماندن شما چندان معقول نباشد! چک کردن همه موارد مربوط به امنیت و آرامش هواپیما مربوط به مهماندار است.
هر مهماندار دوره های کمک های اولیه را گذرانده است!
اگر در طول پرواز مسافری مریض شود و یا کسی به کمک احتیاج داشته باشد اولین فردی که باید در این مواقع از مسافران حمایت کند مهماندار است. به علاوه تصور کنید یک خانم باردار در هواپیما است و ناگاه متوجه می شود قرار است بچه درست در همان لحظه ای که در هواپیما است و صد ها مایل با زمین فاصله دارد به دنیا بیاید. باید بدانید که اکثر مهمانداران در ایرلاین های مختلف دوره های این موضوع را نیز پشت سر گذاشته اند و درست است که ممکن است در هر صورت کمی سخت باشد اما می تواند به سادگی توسط این افراد انجام شود.
هر مهماندار یک دستبند دارد!
تصور کنید یکی از مسافران هواپیما اقدام به شلوغ کاری و برهم زدن نظم هواپیما و مخشوش کردن افکار سایر مسافران می کند و مهمانداران هر کاری برای آرام کردن امور می کنند فایده ای ندارد و هیچ چیز با صحبت کردن حل نمی شود. باید بدانید که همه مهمانداران یک دستبند پلاستیکی مخصوص دارند که در چنین مواقعی برای برگرداندن آرامش به هواپیما به آن فرد می زنند و فرد را در جایگاهی جداگانه نگه می دارند و اگر لازم شد در این مواقع هواپیما نیز برای تحویل دادن این افراد فرود اضطراری انجام می دهد.
درآمد یک مهماندار چقدر است!
کاملا مشخص است که مهمانداری در ایرلاین های مختلف شرایط و درآمد متفاوتی دارد. معمولا در دنیا میزان درآمد یک مهماندار از ۱۲۰۰۰ یورو تا ۱۴۰۰۰ یورو در سال متفاوت است. که میزان اضافه کار و مزایای هر ساعت اضافی نیز ممکن است به آن اضافه شود. عملکرد بهتر و انجام یک کار مهم در حین پرواز نیز در خیلی زمان ها موجب زیاد تر شدن مزایای این افراد می شود. به علاوه برخی از ایرلاین ها برای مهمانداران سفر های داخل یا خارجی رایگان هم در نظر می گیرند و این سفر ها هم از مزایای مهمانداران محسوب می شود.
ساعت های کاری یک مهماندار!
باید بدانید که یک مهماندار ساعت های کاری خیلی طولانی دارد و در اکثر مواقع به صورت نوبتی در هواپیما استراحت می کنند. روز های تعطیل و آخر هفته ها همچنان در پرواز هستند و شاید زمان کمتری برای بودن با خانواده داشته باشند و همین موضوع باعث می شود تا عده زیادی از مهمانداران بعد از چند سال کار کردن به دلایل مختلفی مثل ازدواج و یا گذراندن اوقات بیشتر با خانواده شغلشان را ترک می کنند. ساعات کاری این افراد ممکن است در زمان های خیلی سخت باشد مثلا در پرواز های بعد از نیمه شب و یا صبح های خیلی زود. ممکن است به هر دلیلی پرواز تاخیر یا تعجیل داشته باشد و مهماندار ها یکی از مهم ترین افرادی هستند که باید خودشان را با همه این شرایط وفق دهند.
مهمانداران در مواقع خطرناک چه می کنند!
سفر با هواپیما یکی از امن ترین راه ها محسوب می شود و احتمال سقوط هواپیما ۱ در ۱۱ میلیون است در حالی که از هر ۵۰۰۰ ماشین ممکن است یکی از آن ها تصادف کند. اما همه مهمانداران باید خود را برای مواجه شدن با شرایط خطرناک آماده کنند. برای مثال همه مهمانداران ایرلاین چینی باید آموزش های لازم برای زنده ماندن در شرایط خطرناک آبی و همچنین نجات دادن مسافران را هم در دوره های خود بگذرانند. مهارت هایی مثل شنا و نجات دادت مسافران در آب، بلند کردن اجسام سنگین و استفاده از کمک های اولیه در سخت ترین شرایط بخشی از توانایی های آن ها محسوب می شود. ایرلاین های برزیلی بیشتر آموزش های خود را به نجات مسافران در جنگل ها اختصاص داده است و معمولا با توجه به شرایط و مسیر هایی که بیشتر در آن تردد می شود، دوره هایی برای این افراد گذاشته می شود.
Hamidzadeh
آوریل 6, 2019واقعا شغل سختی دارند
تجهیز
می 6, 2019جالب بود. سپاس از اطلاعات
آتنا رحمتی
جولای 14, 2020سلام و شب شما بخیر
یک سوال، وزن بار مجاز برای مهماندار هواپیما هم مانند سایر مسافرین تعریف شده؟